Fri frakt / Nöjda kunder / Personlig service

Köpvillkor

Historiehemmet AB är ett litet företag som brinner för lokalhistoria. Vi är väldigt måna om våra kunder och strävar efter att så snabbt och smidigt som möjligt hjälpa dig som kund i ditt ärende. Om du har beställt en produkt av oss och något har blivit fel, kontakta oss då på [email protected] så svarar vi så snabbt vi kan för att tillsammans med dig lösa problemet. Om vi, mot förmodan, inte skulle komma överens gäller nedanstående köp- och leveransvillkor. 

 

Historiehemmets allmänna köp- och leveransvillkor.

Kort om företaget.

  • Historiehemmet AB har sitt säte i Gnesta, Södermanland.
  • Vill du komma i kontakt med Historiehemmet AB, skriver du ett mail till [email protected] med information om ditt ärende. Vi kontaktar sedan dig inom 7 arbetsdagar. Glöm inte att ange telefonnummer som vi kan nå dig på.

Beställning

  • Efter slutförd beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I denna återfinns uppgifter om din beställning. Är något fel kontaktar du omedelbart [email protected].

Leverans

  • Efter att du har lagt din beställning trycks och skickas din beställning normalt inom 7 arbetsdagar, ofta snabbare. Vid långhelger eller under semestertider, främst på sommaren, kan leveransen dröja ytterligare. Har du inte fått din beställning inom 10 dagar från beställningsdatum, och vi inte har hört av oss, kontaktar du oss [email protected] .

Historiehemmet AB tar inte ut någon fraktavgift vid beställning.   

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (ca. 14 dagar), så fakturerar vi dig 199 kr för vårt arbete med hantering av varorna. Det motsvarar de faktiska kostnader som vi har för att hämta ut din returnerade produkt.

Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
     

Betalningsalternativ

  • Klarna

    Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

Ångerrätt

  • När du handlar varor från en webbplats har du enligt lag 14 dagars ångerrätt från det att du mottar din beställning. Önskar du nyttja din ångerrätt, kontaktar du oss på [email protected] med information om ordernummer samt vad som ska returneras. Du står själv för frakten om du ångrar ditt köp.

Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected] . I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du ska omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter att du meddelat oss returnera produkterna.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte vid:

  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected]  där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets makt (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, epidemi eller pandemi, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

  • Genom att handla hos Historiehemmet AB accepterar du vår integritetspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part och vi förmedlar inte dina personuppgifter till tredje part om det inte är nödvändigt.
  • Historiehemmet AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Historiehemmet AB kan komma att använda dina personuppgifter till att följa upp din beställning, exempelvis genom att fråga dig om din köpupplevelse.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

         Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
  • Frakt och hanteringsbolag

    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med bolaget som hanterar produkter och skickar dessa. 

  • Nyhetsbrev

    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

  • Rätten till tillgång

    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

  • Rätt till rättelse

    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

  • Rätten att bli glömd

    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

  • Ansvarig för dataskydd

    Historiehemmet AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. Historiehemmet AB kommer alltid att vidta de säkerhetsåtgärder lagen kräver för att säkerställa att dina personuppgifter inte förstörs, förloras eller manipuleras av obehöriga personer.

  • Skydd av dina personuppgifter
    Historiehemmet AB kommer alltid att vidta de säkerhetsåtgärder lagen kräver för att säkerställa att dina personuppgifter inte förstörs, förloras eller manipuleras av obehöriga personer.

Ändringar av dessa villkor

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.