Historiska kartor från 1800-talet
Historiehemmet |13/11, 2024
1800-talets kartor
1800-talet är en spännande period inom kartografin. Nu skulle världen kartläggas i detalj, och i Sverige tog militären kommandot över framställandet av kartor. Vid detta århundrade infördes också två nya skiftesreformer.
Militären tog kommandot över 1800-talets kartor
Inom militären fanns det ett stort missnöje över att Lantmäteriet inte skötte uppdraget att geografiskt kartlägga olika delar av landet. Därför tog man över detta uppdrag, och i början av 1800-talet inrättades en fältmätningskår.
Rikets allmänna kartverk
Mot slutet av 1800-talet infördes Rikets Allmänna Kartverk, som då tog över geografisk kartläggning. Nu skulle man kartlägga såväl topografi som fastigheter, utnyttjande av mark och kommunikationer.
Generalstabskartan
En av de militära kartorna som togs fram var Generalstabskartan. Hela Sverige kartlades i detalj, ned till minsta byggnad och gårdsväg. En viktig karta för militären i försvaret av Sverige.
Generalstabskartan fortsatte att publiceras långt in till mitten av 1900-talet.
Häradsekonomiska kartan
Den vackraste RAK-kartan är förmodligen den häradsekonomiska kartan. Kartan är framställd i vackra färger för att visa på skillnaderna i topografi och ekonomi. Den häradsekonomiska kartan togs fram för de största delarna av Sverige, men Småland, och stora delar av Norrland kartlades inte med i denna kartserie.
De häradsekonomiska kartorna publicerades mellan 1850-1930-talen.
Enskifte och Laga skifte i kartor
Under 1800-talet skedde två stora jordreformer; enskiftet och laga skiftet.
Enskiftet
Efter storskiftet var gårdarnas jordplättar ändå utspridda i olika områden omkring en by. Med enskiftet skulle det bli ändring på det. Böndernas jordplättar skulle samlas i en enda. Enskiftet genomfördes först i Skåne, men sedermera även över hela Götaland och Svealand. För att få tillstånd enskiften skickades de mest erfarna lantmätarna ut i landet.
Laga skifte
Laga skifte påbörjades 1827, ibland under tvång eftersom bönderna inte var lika begeistrade av reformen som statsmakten. Lantmätarna som skickades ut fick ibland bära pistol för att skydda sig. Byggnader flyttades och gamla byar upplöstes. När du idag åker runt på landsbygden ser du inte så ofta byar där husen ligger ihop. Ofta ser du utspridda gårdar långt från varandra. Detta är resultatet av det laga skiftet.
Flera atlaser publicerades på 1800-talet
Under 1800-talet publicerades ett antal atlaser med svenska stadskartor.
Ljunggrens atlas - gamla kartor från mitten av 1800-talet.
Av de tre atlaserna är Ljunggrens atlas den som vi på Historiehemmet tycker allra mest om. Förutom att de är väldigt vackra, får man via de historiska kartorna också veta mer om befolkningen i städerna i mitten av 1800-talet. Kartorna är framställda
av ingenjören, och sedermera överingenjör vid Lantmäteristyrelse, under 1850-talet.
Werming atlas från mitten av 1800-talet.
På eget bevåg gav Nils Gustaf Werming ut en serie kartor över Svenska städer och dess belägenheter. Werming tog sin examen 1795, och 1797 var han assistent på det ostindiska skeppet Drottningholm. Två år senare återvände han och arbetade då som ingenjör fram till sin död. Atlasen släppte han på 1810-talet.
Wiblingen atlas - enklare kartor över svenska städer.
Fredrik Adolf Wiblingen var voluntär vid Fortifikationen. I slutet av 1700-talet och fram till sin död 1805 hade Wiblingen ett ritkontor där han sålde gamla kartor över svenska städer. Runt 1800 tog han fram en egen, lite enklare atlas, över svenska städer. Även finska städer fanns med, då Finland vid denna tid tillhörde Sverige.
Luftballongen blev början till flygfotots framfart.
Paris. Oktober. 1863. Felix Tournachon, eller Nadar som han kallades, lyfte med sin luftballong och med sig hade han även sin kamerautrustning. Med den, och med stor skicklighet, kunde han ta bilder av Paris. Flygfotot var uppfunnet och hade testats.
Vi förflyttar oss till Stockholm år 1897. I ett samarbete mellan den danske luftseglaren L. Johansen, löjtnant Amundson och Axel Lindahls fotografiaffär lyfte en luftballong med fotograf Oscar Halldin ombord.
Oscar Halldin var ung och blev den person som utvecklade flygfotot under försa hälften av 1900-talet. I slutet av 1800-talet var han den som, ganska våghalsat, blev pionjär inom det svenska flygfotokonsten.
Flygfotot nedan är taget av Oscar Halldin och visar Östermalm, Humlegården och Vasastan i Stockholm.
Tjänsten "Min gård" där vi letar upp historiska kartor från 1800-talet.
Historiehemmet letar upp historiska kartor över den plats som du håller kär. Det kan vara en gård, en by eller något annat. Vi hittar kartor över alla platser i Sverige. Beställ tjänsten Min gård här.